امام صادق علیه السلام مىفرماید:
زکات پا رفتن به جایى است که از حقوق خداست مانند:
1- زیارت عباد شایسته.
2- مجالس علم.
3- جلسه اصلاح و صلح بین مسلمانان.
4- صله رحم.
5- جهاد.
6- و هر جا که صلاح قلب و دین در آن است.
زیارت بندگان شایسته
اسلام به مسئله زیارت حق و عباد شایسته و دیدار عالمان ربانى و مؤمنان اهمیت فوق العادهاى داده است، چرا که در این زیارات بهرههاى دنیایى و آخرتى و گاهى منافع بىنهایت براى فرداى آخرت نصیب انسان مىشود.
امام على علیه السلام در تفسیر «قد قامت الصلاة» فرمودهاند:
حانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ وَالْمُناجاةِ وَقَضاءِ الْحَوائِجِ وَدَرْکِ الْمُنى وَالْوُصُولِ إلىَ اللّهِ عَزَّوَجَلَ
وقت زیارت حضرت حق و مناجات با او و قضاى حوائج و درک آرزو و اتصال و وصول به حضرت اللّه رسید!
در روایت آمده:
روزى پیامبر صلى الله علیه و آله نشسته بودند، در حالیکه على و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام اطراف حضرت بودند، فرمود: چگونه است وقتى کشته شوید و قبور شما پراکنده باشد. امام حسین علیه السلام عرضه داشت: کسى ما را زیارت مىکند؟ فرمود: آرى، گروهى از امتم به امید برّ و صله من شما را زیارت مىکنند، چون قیامت شود، به نزد آنان آیم و از اهوال قیامت نجاتشان خواهم داد.
و حضرت فرمودند:
اگر کسى مرا زیارت کند، یا یکى از افراد ذریّه مرا زیارت کند، قیامت به زیارتش خواهم آمد و او را از رنجهاى قیامت نجات خواهم داد.
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:
هر کس در زمان حیات یا بعد از موت من مرا زیارت کند در روز قیامت در جوار من خواهد بود.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس امیرالمؤمنین علیه السلام را عارف به حقش بدون تجبر و تکبر زیارت کند همانند اجر صد هزار شهید براى اوست و گناهان گذشته و آیندهاش مورد بخشش قرار خواهد گرفت و در قیامت به حال امن وارد خواهد شد و حساب بر او سبک گرفته شود و ملائکه از او استقبال خواهند کرد، چون شیعه از زیارت به منزلش برگردد، به وسیله ملائکه عیادت شود اگر مریض شود و مشایعت گردد اگر بمیرد و تا هنگام قرار گرفتن در قبر ملائکه براى او استغفار کنند «.
و در روایت آمده:
هر کس حسین علیه السلام را زیارت کند در صورت عرفان به حقش، ثواب هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول به او داده شود و گناه گذشته و آیندهاش آمرزیده شود.
در روایات آمده:
زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام موجب طول عمر و حفظ نفس و مال و زیادى رزق و رفع ناراحتىها و علت قضاى حاجات است
امام صادق علیه السلام مىفرماید:
اگر بر اثر مشقت و دورى خانه نتوانستید به زیارت ما بیایید، بالاى منزل روید و دو رکعت نماز بگذارید و با سلام به قبر ما اشاره کنید که این سلام و زیارت شما به ما مىرسد.
راوى به حضرت صادق علیه السلام عرض کرد:
وقتى قادر به زیارت شما نباشم چه کنم؟ فرمود: اگر نتوانستى بیایى روز جمعه غسل کن یا وضو بگیر و بر بام خانه برو و دو رکعت نماز بخوان و به طرف من توجه کن که هر کس مرا در حیاتم زیارت کند، پس در مماتم زیارت کرده و هر کس در مماتم مرا زیارت کند، مانند این است که در حیاتم زیارتم کرده است.
در باب زیارت همه ائمه علیهم السلام چه در حیات، چه در ممات، روایات زیادى به مضامین بالا وارد شده که دلالت بر اهمیت زیارت عباد شایسته چه در حیات آنان، چه در ممات آنان دارد.
امام صادق علیه السلام مىفرماید:
هر کس قدرت بر صله نسبت به ما را ندارد، شایستگان از موالیان ما را صله کند و هر کس قدرت بر زیارت ما را ندارد، خوبان از موالیان ما را زیارت کند که ثواب زیارت آنان، زیارت ماست.
امام صادق علیه السلام فرمود:
دوستانم را از جانب من سلام برسانید، من مىگویم خدا رحمت کند آن بندهاى که با دیگرى بنشیند و در مسائل ما سخن بگوید که سومى آنها ملکى است که جهت آنان استغفار کند، در نشستن شما با یک دیگر و سخن در فرهنگ ما احیاى دین ماست، بهترین مردم بعد از ما کسانى هستند که در امر ما سخن بگویند و به امر ما برگردند.
امام صادق علیه السلام مىفرماید:
کسى که به دیدار برادر مؤمنش در منزلش برود و نیتى جز زیارت برادر مؤمن نداشته باشد، او را از زیارت کنندگان خدا مىنویسند و بر خداست که زائرش را اکرام کند.
و نیز آن حضرت فرمود:
زیارت مؤمن براى خدا بهتر از آزاد کردن ده بنده مؤمن است و هر کس عبد مؤمنى را آزاد کند، به هر عضوش، عضوى از جهنم آزاد مىشود.
و اما کسى که به زیارت برادر مؤمن برود، براى خدا، نه براى این که مشکلى از او حل کند، یا حاجتى از او روا نماید، یا در مرضش از او عیادت کند، ثوابهاى عظیم به او خواهد رسید.